Το ΒΗΜΑ Science, κάνει αναφορά στη δυναμική ομάδα του Διαγνωστικού Κέντρου Έργων Τέχνης του Ιδρύματος ΟΡΜΥΛΙΑ.
Μέσα στο 2024 ακόμα μια σημαντική πρωτοβουλία συντήρησης και έρευνας έλαβε χώρα στην Ακρόπολη των Αθηνών. Συγκεκριμένα τον Αύγουστο του 2024, παρουσιάστηκαν οι πολυετείς προσπάθειες που αφορούν στη διασφάλιση και ανάδειξη κάθε πτυχής των αρχαίων υλικών και χρωμάτων που χρησιμοποιούσαν οι κατασκευαστές του ιερού μνημείου.
Η σχετική δημοσίευση παρουσιάζει την ομάδα συντήρησης της Ακρόπολης Αθηνών στην προσπάθεια τους να φωτίσουν όλες τις πτυχές των χρημάτων τα οποία χρησιμοποιούσαν. Οι έρευνες αυτές είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την κατανόηση της ιστορίας του μνημείου και της κληρονομιάς του.
Αναλυτικότερα ο κύλικας, το κατ’ εξοχήν νέο αντικείμενο αυτής της έρευνας (χρονολογημένος από το 500-480 π.Χ.), εξετάστηκε από τους Αγγελακοπούλου και Μπακόλα μέσα στο Μουσείο της Ακρόπολης, κατόπιν της σχετικής άδειας μελέτης που τους δόθηκε. Η αρχαιολογική τεκμηρίωση του αντικειμένου είχε δημοσιευθεί το 2017 από την υπεύθυνη αρχαιολόγο Χρ. Βλασσοπούλου, ενώ στην τωρινή έρευνα ταυτοποιήθηκε η μοριακή δομή της κόκκινης χρωστικής. Συγκεκριμένα στην έρευνα και στην ανάλυση των ευρημάτων χρησιμοποιήθηκε η μη καταστρεπτική φορητή τεχνική της φασματοσκοπίας Raman του Διαγνωστικού Κέντρου Έργων Τέχνης του Ιδρύματος ΟΡΜΥΛΙΑ, από τον Επιστημονικό Διευθυντή κ. Καραγιάννη Γιώργο. Η έρευνα και τα αποτελέσματα αυτής, τονίζουν την αξία της σύγχρονης τεχνολογίας στη διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Το γεγονός ότι η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται πλέον με επιτυχία, αποτελεί σημείο αναφοράς για τη μελλοντική συντήρηση και προστασία της Ακρόπολης και άλλων μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς, κάνοντας τη σύνδεση μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος ακόμη πιο δυνατή.
Φυσικά θα πρέπει να αναφερθεί πως δεν είναι η πρώτη φορά που το έργο συντήρησης της Ακρόπολης έρχεται στο προσκήνιο. Αυτή η προσπάθεια ξεκίνησε το 2008-2009, όταν τότε τo “Reuters”, η “Καθημερινή” και άλλα μέσα έκαναν αναφορές στις πρωτοπόρες τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν για την έρευνα και τη συντήρηση των μνημείων, με σημαντική αναφορά στη φορητή μονάδα ανάλυσης που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του διδακτορικού έργου του κ. Καραγιάννη και του έργου “InfrArtSonic”. Το “InfrArtSonic” αποτέλεσε ένα καινοτόμο έργο, στο οποίο αναπτύχθηκαν τεχνολογίες που αξιοποιούν τα υπέρυθρα κύματα για την ανάλυση και την προστασία των αρχαιοτήτων. Αυτό το πρόγραμμα αναγνωρίστηκε ευρέως, φτάνοντας να βραβευτεί ως «star project» από το CULTNAT της “Biblioteca Alexandrina”. Η εργασία αυτή δεν περιορίστηκε μόνο στα εργαστήρια και τις θεωρητικές μελέτες, αλλά αποτέλεσε και το επίκεντρο ενός ντοκιμαντέρ στο κορυφαίο γαλλογερμανικό κανάλι “ARTE” το 2009. Αυτή η τεχνολογία έδωσε τη δυνατότητα για ακριβείς μετρήσεις και αναλύσεις, ανοίγοντας νέους δρόμους στη συντήρηση των αρχαίων μνημείων.
Ευχαριστούμε το ΒΗΜΑ science για την αναφορά στο αφιέρωμά του!
Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό.